Religion : Doa Memulakan Kerja & Doa Mengakhiri Kerja

Doa Kerja

Insyaallah, Amin…

Kredit to: http://hafirdaus.blogspot.com

Advertisements

Angkara Manusia | Jin | Facebook & Laman Sosial

Kesah benar | Kawan kepada Kawan kepadanya Sahabat saya merupakan ahli perubatan Islam, rakan seguru saya yang sedang belajar di UPSI. Beliau telah terpanggil untuk merawat seorang muslimah yang kerasukan di kolej kediaman. Selepas rukyah dan dibakar JIN yang menganggunya akhirnya ketua JIN muncul.
Maka sesi soal jawab pun bermula dan JIN tersebut akhirnya mengaku kalah.
Apabila diarahkan mengambil barang sihir, ianya amat memeranjatkan semua yang hadir semasa melihat rawatan itu, ketua JIN mengaku barang sihir tersebut adalah gambar yang diambil di dalam laman “FACEBOOK”.
Sahabat saya menyuruh JIN meninggalkan badan muslimah itu. Kemudian ibu bapa pelajar itu datang untuk bawa berubat di kampung halamannya. Mudahan pelajar itu cepat sembuh. Semoga pembaca budiman dapat ambil pengajaran daripada pengalaman perubatan Islam ini. Berhati-hati memuat naik (upload) gambar di laman web sama ada FB, MS, Twitter dan seibu bapanya. Semoga Allah lindungi kita dari syaitan yang dilaknat dan kita janganlah mencari penyakit..

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda :
“Janganlah kamu mencampakkan dirimu ke lembah kebinasaaan”
______________________________________________________________________________________
MASUKNYA JIN KEDALAM TUBUH MANUSIA


Jin boleh merasuk dan masuk ke dalam diri manusia dengan berbagai-bagai cara dan manusia yang mengunakan khidmat Jin untuk melakukan pengkhianatan kepada manusia lain pun melalui berbagai cara.
Sebagaimana sebuah Hadis Rasulullah s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Sayidah Syafiyyah binti Huyay , bahawa Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya :
” Sesungguhnya Syaitan ( Jin ) itu berjalan dalam tubuh anak Adam sebagaimana darah yang mengalir dalam tubuhnya “.
Continue reading

AMALAN KHURAFAT DALAM MASYARAKAT MELAYU.

Biar Mati Anak? Jangan Mati Adat!… Berikut adalah di antara amalan-amalan yang masih di per-adatkan oleh sesetengah pihak tanpa mengira nas-nas dan hukum syarak.

Biar Mati Anak Jangan Mati Adat

Budaya Dunia

1. Majlis bersanding; apabila ada majlis perkahwinan dengan upacara persandingan yang seolah-olah satukewajipan, sedangkan persandingan itu merupakan adat Hindu yang mengagung-agungkanDewa Rama dan Dewi Sita.

2. Kenduri kerana kematian; Begitu juga apabila ada sesuatu kematian, Continue reading

Cara-cara & Perkara Sunat dalam Menyambut Bayi Mengikut Islam

Cara-cara & Perkara Sunat dalam Menyambut Bayi Mengikut Islam

Artikel yang dipetik daripada buku Panduan Menyambut Kelahiran Bayi Oleh Ja’far Al- Mathari Bin Abdul Rahman, Jasmin Enterprise. Beberapa perkara telah disyariatkan oleh Islam ketika menyambut bayi diantaranya:

Disunatkan mengucapkan tahniah Orang-orang Islam adalah digalakkan supaya bersegera mengucapkan tahniah kepada saudaranya atau sahabat-handainya yang baharu sahaja menerima cahaya mata. Amalan ini disuruh kerana menghibur saudaranya selain itu amalan ini dapat mengeratkan silaturrahim sesama Muslim. Sekiranya seseorang itu tidak sempat untuk mengucapkan tahniah adalah digalakkan untuk mendoakan kesahteraan kepada saudaranya dan anak yang baharu dilahirkan oleh isterinya.

Antara doanya ialah: “ Semoga Allah memberkati kurnianNya, syukurilah atas pemberian ini, penuhilah keperluannya dan rezekikanlah masa hadapannya Kemudian apabila doa ini diucapkan maka disunatkan pula kita menyahutnya dengan ucapan “ Mudah-mudahan engkau juga diberkati Allah serta dilimpahi keberkatan ke atas engkau.

Disunatkan azan dan Iqamah Rasulullah SAW sabdanya Continue reading

KUNCI GEDUNG KHAZANAH LANGIT DAN BUMI

” Jika kamu hitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghitungnya ”

(Al-Quran : Ibrahim ; 14:34)

Meskipun ada beribu-ribu doa, bacaan dan amalan oleh orang-orang Sufi, namun ada beberapa formula yang tertentu yang lebih darjat dan manfaatnya, seperti yang dikemukakan disini, yang digelar “Maqalad as-Samawi wal-Ard” yang bererti “Kunci Pembuka Khazanah Langit dan Bumi”. Meskipun khas untuk menyembuhkan penyakit – mengelakkan penyakit pada sehari bacaan itu diamalkan – faedah dari sebutan itu bukan terhad kepada penyakit badan sahaja tetapi juga penyakit yang lain, seperti tersebut dalam hadith.

Adalah dikhabarkan bahawa Uthman ibn Afan r.a. telah meminta penjelasan lanjut tentang firman Allah berkaitan dengan Kunci Pembuka Khazanah langit dan bumi ( yang tersebut beberapa kali dalam al-Quran), Nabi Muhammad s.a.w berkata kepadanya : ” Kamu bertanya kepada saya , yang orang lain belum bertanya, kunci pembuka khazanah Langit dan Bumi itu adalah sebagai berikut:- Continue reading

Lima, Percuma Berganda

 

 

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya.”

( Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )

 

 

Keterangan:- Dimaksudkan disini ialah hamba yang muslim dan amalan berkaitan hak Allah

Perkara yang pertama yang dihisab pada hamba Allah yang kafir ialah iman.

 

 Sabda Rasullullah s.a.w. bermaksud: “Sesungguhnya perkara pertama seorang hamba Muslim dihisab pada hari kiamat ialah solat fardu.”

 

– Disebut didalam hadis ini ‘hamba yang muslim’. maka terkecualilah hamba yang kafir. Perkara pertama berkaitan dengan hak manusia yang pertama dibicarakan ialah kezaliman dikalangan

 

hamba yang melibatkan penumpahan darah. Rasullullah s.a.w. bersabda: “Perkara pertama yang dibicarakan antara manusia ialah perkara yang melibatkan darah.”

Sembahyang

Keredha-annya

Marilah sembahyang…

Malam Jumaat

Malam Jumaat

Jumaat datang lagi, heheheee macam iklan Tora.

Sekejap jer, pejam celik dah seminggu menjalankan rutin harian, tak lama lagi dah nak masok tahun baru 2011. Bercerita tentang malam jumaat, tambahan pula musim cuti sekolah dan musim hujan malam, pastinya ramai yang cenderung mengaitkan dengan agenda seks.

Umumnya masyarakat telah telah terbiasa dengan mitos yang popular (pendapat personel aku). Persoalan ini munkin terjawab dengan dalil yang telah di perincikan oleh syara’

“Isteri-isteri kamu adalah ladang untuk kamu bercucuk tanam, maka datangilah ladang kamu itu sebagaimana yang engkau sukai” Pada pendapat aku, ayat tersebut tidak langsung menyentuh tentang hari yang di sarankan untuk bercucuk tanam.

Sambil dok layan minum kopi jantan Teh-0 yang isteri tercinta sediakan nie, teringat masa zaman sekolah dulu. Kat sebelah pantai timur hari jumaat ni merupakan cuti umum. Jadi hari jumaat ni lah hari bahagia budak2 sekolah, dapat layan tido, katun dan main  yang secukup-cukupnya. Zaman2 tu masih lum ada internet, video game yang canggih2, paling famous pun game susun bata; tetris.

Dah meningkat remaja skit, hari jumaat nie adalah hari outing untuk penghuni asrama. Geng2 anak mak, parent datang jemput dan kluar ke taman2, makan bersama dan sedikit sesi motivasi. Bagi yang kenal dunia sket, dah pandai cintan2 dengan erti kata dating monyet. Layan fast food, restoran ala2 candle light berserta lontaran sumpah setia, ungkapan kata bernafas cinta. Cewahh… cerita panjang2 x guna, nanti kang x psal2 kantoi, terus tido luar. Hahahaaaaa..

Secara umumnya hari JUMAAT nie merupakan hari agung kepada umat islam. Sepertimana yang kita ketahui, kaum yahudi telah mengagungkan hari sabtu dan hari ahad pula merupakan keraian di gereja bagi penganut Kristian.

Lalu, berbanggalah kita sebagai umat islam kerana Jumaat nie merupakan hari yang istimewa sepertimana yang telah di firman dalam al-quran surah Al-jumu’ah.

Selain itu, Rasullullah S.A.W juga bersabda;

“Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan yang terbesar di sisi allah. Ia adalah hari yang lebih besar di sisi allah daripada hari Eidulfitri” Riwayat Abdullah Bin Munzir

Ringkasan peristiwa penting hari jumaat.

  • Moyang umat; Adam di cipta
  • Pada hari itu juga dia di keluarkan dari syurga dan kewafatannya
  • Dan pada hari itu terdapat satu masa di mana tidaklah seorang hamba itu meminta sesuatu dari Tuhannya melainkan akan dikurniakan kepadanya selagi dia tidak meminta yang haram.
  • Terjadinya hari kiamat

Hadis Nabi s.a.w,

“Barangsiapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian mengambil wudhu dengan sempurna untuk mensucikan diri, kemudian memakai minyak rambut dan mengemaskan dirinya, kemudian menggunakan wangian pada pakaian yang dipakainya dan keluar datang ke masjid, tidak menyakitkan antara dua orang, tidak mengganggu ketenteraman orang lain dan kemudian ia bersembahyang dan terus bersembahyang dan terus bersembahyang seberapa banyak yang dia termampu kemudian ia diam ketika imam keluar dan ketika khatib membaca khutbah; Maka  orang yang buat seperti itu, Allah akan memberikan pengampunan kepadanya dari hari Jumaat ini kepada Jumaat yang akan datang.” Riwayat imam Bukhari

Dan lagi.., sabda rasulullah s.a.w;

“Sesiapa yang masuk dahulu ke dalam masjid pada hari Jumaat untuk sembahyang Jumaat, maka seolah-olah dia sudah berkorban dengan seekor unta dan orang yang masuk pada waktu yang kedua berkorban dengan seekor lembu dan yang masuk pada waktu ketiga maka seolah-olah dia berkorban dengan seekor kambing dan siapa yang masuk ke masjid pada waktu keempat  maka seolah-olah ia berkorban dengan seekor ayam, dan orang yang masuk waktu kelima maka seolah-olah dia berkorban dengan sebutir telor. Maka apabila naik imam ke atas mimbar ditutupnya buku catatan dan diletakanlah pena oleh malaikat dan mereka berkumpul dekat mimbar mendengar khutbah”

Manakala pada hari Jumaat pula hendaklah ia memperbanyakkan membaca surah al-Ikhlas dan selawat ke atas Nabi. Apabila Imam naik ke mimbar hentikanlah sembahyang sunat dan juga berkata-kata, jawablah seruan muazzin kemudian perhatikan khutbahnya.

Apabila selesai dari sembahyang Jumaat, maka bacalah Al-Fatihah 7 kali sebelum berkata-kata dan  surah Al-Ikhlas, Surah Ma’uzatain (Surah Al-Falak dan An-Nas) amalan sebanyak 7 kali (Lihat Kitab Sirussalikin Jil 1 – 2. m.s 82).

Hal itu dapat memelihara diri seseorang muslim dari satu Jumaat hingga Jumaat akan datang dan memeliharanya dari syaitan.

Wallahuaklam..

Unforgettable Kredit to;  Soal Jawab Agama, Rahsia Jumaat