Panggilan Palsu : Kad Kredit

Masa tengah sembahyang tadi lupa plak nak ‘silentkn’ tepon. Kemain berdering2 lagi. Insyaallah kekhusyukkan tu masih ada dalam diri dan di terima lah amalan hendaknya.

Cerithenya gini…, Tgh ari tadi ada 3 mizcall x tjawab (dah nama miscall, x dan jawablah hahaaa…), panggilan dari nombor yg takdak dalam list phonebook. 014 7283 744. Queries jugak saper plak member gua yang tukar no tepon ni, maklumlah skang ni statistik untuk setiap orang at least ada 2 tepon pada satu2 masa.

X sempat aku nak riki no saperkah tadi, almaklumlah waktu bekerjakan, kena concentrate. 1/2 jam lpas tu nombor yg sama tadi dok memanggil-mangil. Gua pun pick-up…..

Credit2u : Halluuoo.

0147283744 : Hello ye, boleh saya bercakap dengan (di sebutnya nama penuh gua..)

Credit2u : Ye saya bercakap, assalamualaikum, kenapa yer.

0147283744 : Ye encik saya buat panggilan dari Ibu pejabat Maybank Kuala Lumpur untuk mengesahkan tentang kad kredit maybank encik.

Credit2u : Tentang apa tu yew.. (apehal plak nak ngesah2 nie, gua x dak buat special task pun waktu2 terdekat nie)

014 728 3744 : Sebelum tu boleh tak encik bacakan tarikh tamat yang tertera kat kad kredit tu untuk kami buat semakan selanjutnya.

Credit2u : Untuk pengesahan apa nie?

014-7283744 : Untuk pengesahan tentang satu transaction yang baru di buat.

Pemanggil tu dari suara perempuan ala operator yang slalu cakap2 tekan satu untuk bahasa, tekan 2 untuk inggeris, tekan 8 untuk bercakap dengan perunding” 

Lepas tu panjang jgaklah perbualan tu, pompuan tu seboleh-boleh nak aku berikan maklumat yang berkaitan tentang kad kredit tu. Katanya untuk tujuan rujukan dan pengesahan.

At the End, nasib baik aku tak terus tewas dengan pujuk/ rayu tu. Sebenarnya permulaan je pujuk rayu, ada ke dia ugut cakap “Okay, kalau encik tak berkerjasama dengan kami, saya akan teruskan transaction pemotongan yang telah di buat ni“.

Habes jew perbualan tu (Itu pun dia yang letak sebab aku x bagi maklumat tu, Munkin dia nak beralih ke mangsa lain plak kot) aku terus call

“Maybank Customer Service at 1-300 88 6688 (Malaysia)
or 603-7844 3696 (overseas).”

Copy paste dari http://www.maybank.com/corporate-profile/contact-us

 

 

 

 

 

 

 

One response to “Panggilan Palsu : Kad Kredit

  1. Untuk mengelakkan dari jadi mangsa, Jangan….

    *Jangan sesekali berikan sebarang Nombor, No Akaun, No Pin sudah pasti, No Kad, No Kad Pengenalan, No CVV (3 angka blakng kad) dan sebarang no peribadi termasuk penganalan keluarga terdekat pada panggilan yang x di kenali.

Leave a Reply

